15.1.2017

Salitreenaaminen - tapa huolehtia itsestäni

Sali on ollut minun tapani pitää itsestäni huolta, sen takia haluan omistaa oman postauksen. Näin alkuvuodesta minulla oli hieman flunssaa, mutta levolla se meni ohi. Nenä tuhisee vähän. Ajattelin kertoa, mitä teen salilla ja kaikkea siihen liittyvää. HUOM! En ole ammattilainen.

Käyn tällä hetkellä 5 kertaa viikossa, ja se on minulle hyvä määrä. Minulla on viisi eri päivää, joihin keskityn. Niihin kuuluvat selkä, olkapäät, jalat, keskivartalo ja rinta. Minulla on kaksi olka- ja rintapäivää, mutta ne eroavat toisistaan. Treenin yhteydessä minulla saattaa olla muutamia apuvälineitä, joilla tuen treeniä. Minulla on käytössä remmit, vyö, polvisuojat ja nahkaiset tossut (myös normaalit tossut, joista unohdin ottaa kuvan). Vyö tukee selkääni ja nahkaiset tossut estää liukumasta. Remmit taas tukee käsiäni. Juomapullo kannattaa olla mukana, koska urheillessa keho menettää vettä ja sen takia olisi hyvä nesteyttää. Minä juon joka treenin yhteydessä noin litran vettä tai joskus 1,5 litraa.

Voisin näyttää muistiinpanojeni avulla, mitä olen tehnyt viime aikoina. Haluan selkentää muutamia termejä, jotka näkyvät näissä kuvissa.
kp penkki = käsipainopenkki, eli liike, joka tehdään penkillä.
kp vino = penkki on vinossa asennossa
pystyp. = pystypunnerrus
penkki = tavallinen penkki, jossa on tanko
Happy Morning = kuminauhalla tehtävä liike, jossa laitetaan kuminauha tiukaksi kaulan taakse ja jalkojen alle. Noustaan suorin jaloin ja selkä tiukkana.




Aikaisemmin saatoin miettiä, mitä muut ajattelee, mutta en enää jaksa miettiä sitä. Kun teen keskivartaloa, joku on aina katsomassa, mitä teen oikein Happy Morning-liikkeessä. Se on todella tehokas ja hyvä liike, voin suositella. Silloin minä väsyneenä painan menemään enkä välitä yhtään. Minulla saattaa paita olla miten sattuu, mutta minua ei haittaa. Sitä keskittyy vain omaa itseensä eikä ajattele muita.

Käyn salilla, koska siitä tulee hyvä mieli. Aika usein minä rakastan käydä salilla, mutta toisaalta joskus ei halua mennä ja silti menee. En haluaisi sanoa, että vihaisin, mutta ei se ole aina hauskaa. Minä puran sinne kaiken pahan olon tai keskityn siihen treenaamiseen. Olen oppinut ottamaan hieman rennommin, jos minua ei kiinnosta tai ei jaksa mennä. Joskus on hyväkin ottaa hieman etäisyyttä, koska sen jälkeen jaksan mennä sinne. Minä olen huomannut, että jos minua koskee johonkin paikkaan, silloin minä lopetan treenin ja lähden pois. Silloin minä annan keholleni aikaa parantua. Minusta on tärkeätä kuunnella itseään, silloin kehoon tai joku asia satuttaa. Minulla on harvoin käynyt niin, että pitäisi lähteä pois kivun takia.


Omasta mielestäni pidän kehostani todella paljon. Minullakin on omat huonot puolensa. Minua hieman häiritsee minun lantio, mutta en anna sen vaikuttaa yleiskuvaani. Minua on ärsyttänyt vatsan pulleus yläasteesta lähtien ja nyt olen saanut sen kontrolliin. Minulla on pitkäaikainen tavoite kehoni kanssa. Kehoni saa muokkautua niin hitaasti kuin on mahdollista. Minä en enää katsele vaakaa, koska minua ei kiinnosta. Tiedän, että painan noin 61 kiloa. Isäni kertoi, jos minä käyn koko ajan vaa’alla, niin rupean stressaamaan sitä. Se on totta. Se on hieman koholla, mutta siihen on todella hyvä selitys. Käyn salilla niin paljon, että rasvan tilalle tulee lihasta ja lihas painaa enemmän.

Olen huomannut monia asioita itsessäni, jotka ovat muuttuneet. Minulla on kivempi olla oma itseni kanssa. Rintaliivit tuntuu erilaisilta, eli rintaliiviostoksille.. Minun jalat näyttävät kapeammilta. Viimeisin kommentti oli äidiltäni, ja hän sanoi minun näyttävän sopusuhtaisemmalta. Tämä kommentti sai minut hyvälle mielelle. Mahan alueella oleva rasva häviää pikku hiljaa. Kaikki tuntuu niin erilaiselta kuin kolme vuotta sitten. Minulla ei ole oikein kuvia, mistä näkisi sen kehityksen. No, ei kai se haittaa.


Syön kotiruokaa, tadaa! Syön, mitä minä haluan. Minulla on terveellinen ruokavalio, johon kuuluu myös karkit ja herkut. En kiellä itseltäni niitä. Minun pitäisi opetella lisäämään välipala uudelleen, koska se on minun huonoin kohta tällä hetkellä. Se johtuu siitä, kun en käy enää koulussa ja söin välipalan, kun tulin koulusta kotiin. No, sitä ei pidä stressata.

Nyt tulee keskeisiä ajatuksia loppuun, jotka olen itse huomannut auttavan minua tässä prosessissa. Nämä saattaa kuulostaa itsestäänselviltä asioilta, mutta ne on tärkeitä oppeja.

1. Rakasta itseäsi. Pidä itseäsi tärkeänä. Jos teet ajattelet itsestäsi negatiivisesti, kehosi ei muokkaudu välttämättä omalla tavallaan. Minä olen huomannut sen olevan avain siihen, miten annan itselleni aikaa kehon muokkautumisessa. Sen takia kannattaa antaa aikaa itselleen ja tehdä realistisia tavoitteita.

2. Yritä kiittää itseäsi. Se yhdistyy aika vahvasti edelliseen. Tätä opettelen vielä ja kyllä olen huomannut sen tuovan paljon hyvää.

3. Älä ole liian ankara itsellesi, koska jokainen ihminen tekee virheitä, jopa minäkin. Ne vaikuttavat muihin elämän alueisiin.

4. Älä välitä muista, äläkä vertaile itseään muihin. Se ei auta, minulla kesti ymmärtää sen pointti.

5. Kannattaa muistaa, että elämässä tulee takapakkeja eikä niitä kannata pelätä. Ne kasvattaa todella paljon. Minä olen oppinut paljon ja tulen oppimaan lisää.

6. Tämä on ehkä kaikkein tärkein oppi: tee sitä, mitä sinä haluat tehdä.

Eilinen treeni oli todella tiukka ja minulla on lihakset (vatsalihakset ja takareidet) kipeänä. Olen ylpeä, että jaksoin tehdä loppuun asti. Minun jalat olivat treenin jälkeen todella heikot. Onneksi tiedän, että treeni meni sinne, minne piti mennä.


Tänä perjantaina minä kirjoitin yhden tekstin ja lauantaina en tykännyt yhtään siitä. Minä vihasin sitä ilmaisuani, miten kirjoitin. Ajattelin, että antaa olla ja annan sen muhia päässäni. En halua kiirehtiä sen kanssa. Haluan mieluummin valmiin ja omasta mielestä hyvän tekstin kuin keskeneräisen. Nyt aion lopettaa, ennen kuin tästä tulee kuin romaani. Hyvää sunnuntaita teille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kamera: Canon 500D EOS
Objetiivit: Canonin oma objektiivi - Canon EFS 18-55mm
Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

Kiitos kun jaksoit kommentoida postaukseeni! <3 :)