20.10.2016

Kauneusihanteet ja itsensä arvostaminen

Minä kirjoitin tätä ilman suunnitelmaa. Yritin muokata niin hyvin kuin osasin. Toivon silti, että te luette tämän sellaisella hyvällä fiiliksellä. Kiitos paljon, kun avasitte tämän postauksen.

Päivän aihe on itsensä arvostaminen ja kauneusihanteet. Tämä tuli, kun olin kävelyllä viime viikolla 12.10.2016. Mietin, miksi ylipäätään on paljon paineita niin naisilla kuin miehillä. Ollaanko me riippuvaisia siitä, mitä toinen ajattelee? Minusta se on surullista, että nuoret ovat epävarmoja eikä välttämättä arvosta itseään.
 

Minusta itsensä arvostaminen on sitä, että osaa arvostaa kaikkia puolia. Jokaisen tulisi kokea olevansa tärkeä elämässään. Arvostaminen on myös auttanut minun elämässäni vuosien saatossa, koska olen itse kokenut ikäviä ajatuksia kuin kaikki muutkin. Olen huomannut, että kiusaaminen on kasvattanut luonnettani. Olen oppinut sen, että itsensä haukkuminen pahentaa oloa. Ikinä ei saa haukkua itseään, koska siitä on vain haittaa itselleen. Aivot ovat herkät haukkumiselle ja ne alkaa pikku hiljaa uskoa siihen, mitä sanoo itsekseen.

Salikäynti on avannut uusia ovia arvostukselle. Siellä olen oppinut sen, että minä voin tehdä paljon töitä itseni eteen enkä välttämättä saa hyviä tuloksia kuin muut. Se ei haittaa, koska salitreenaaminen on henkireikäni ja se auttaa minua selviämään vaikeista tilanteista. Se on opettanut sen, että kaikkeen on mahdollista, jos uskoo omaan itseensä ja pystyy arvostamaan salitreenaamisen hyviä puolia. Minä olen saattanut treenata niin paljon, koska halusin saada ”täydellisen kropan”. Pakko sanoa, että olen tyytyväinen siihen, mitä minun kroppa näyttää. Tietysti minullakin on kohtia, joita haluaisin muuttaa. Tiedostan sen, että ei voi aina saada kaikki kerralla. Olen aina tiennyt sen, että minulle tulee olemaan vaikeita aikoja treenamisen suhteen. Prosessi saattaa olla todella hidasta ja työlästä. Ihmisen keho väsähtää ja se on aivan luonnollista. Aloin treenaamaan kunnolla kesällä 2015 ja treenasin joka viikko 3 kertaa. Kesällä 2016 tuli nostettua neljään kertaa ja sen rinnalle tuli keskivartalotreeni. BUUUM.. 19.7 minulle tuli todella kova yskä ja se tuli aivan puun takaa. Kolme viikkoa olin flunssassa ja sen jälkeen menin lääkäriin kovan yskän takia. Sain antibiootit ja siinä vedettiin pillereitä naamaan. Sairastumisen jälkeen alkoi uudelleen treenaaminen ja kunto oli huonontunut todella draamaattisesti viidessä viikossa. Olen ylpeä siitä, että en antanut periksi ja jaksoin mennä salille. Sairaana olemisessa ei ole mitään hauskaa, mutta se antoi minulle uuden touchin treenaamiseen. Aloin eri tavalla nauttia niistä treeneistä ja nykyään osaan kuunnella itseäni enemmän kuin aikaisemmin. Osaan arvostaa enemmän sitä, että jaksan mennä salille ja kokea tekevänsä hyvin töitä.


Kauneusihanteet on asia, josta jokainen haaveilee tai miettii omalla kohdallaan. Sosiaalinen media on todella vahvasti mukana ja siitä saattaa saada negatiivista vaikutusta omaan vartalokuvaan. Koen kauneusihanteet sekä kiinnostavaksi että ärsyttäväksi, koska jokainen on hyvin erilainen. Psykologisesti kauneusihanteet on osa ihmisen näkemystä sen suhteen, miltä itsestä tuntuu. Todellinen halu saattaa unohtua, jos ihminen vaatii itseltään liikaa. Ihminen saattaa verrata itseään toiseen ihmiseen ja siihen, miltä toinen näyttää. Se on aika yleistä nuorten keskuudessa, ja se on harmillista, koska me kaikki olemme ihan erilaisia. Sen takia nuorten tulisi itse miettiä, mikä on heille tärkeää elämässä. ”Mitä minä haluan ulkonäöltäni tai osaanko arvostaa itseään oikein? Olenko minä valmis panostamaan meikkiin tai hiuksiin paljon aikaa?” Tytöillä ja pojilla on minun mielestä yhtä paljon ongelmia, ja niistä pitäisi puhua heidän kanssaan. Se riippuu paljon vanhemmista ja heidän asenteistaan nuoria kohtaan. Minusta on hyvä luoda hyvä suhde omaan lapseen ja antaa hyviä vaikutteita. Vanhemmilla on oikeus olla huolissaan, jos nuori ihannoi liikaa jotain asiaa. Toisaalta vanhempien tulisi miettiä omien taitojen mukaan, miten lasta tulisi tukea tai auttaa, jos lapsi kokee olevansa erilainen kuin muut.
 
Minä koen välillä Instagramin ahdistavaksi, koska en tunne olevani sellainen kuin muut. Toisaalta en haluaisi olla niin kuin muut, koska se olisi todella ahdistavaa ja pelottavaa. Minä haluaisin olla minä, koska minä olen ainutlaatuinen. Sosiaalinen media on todella haastava, koska joka päivä tulee kuvia ja videoita. Nuoret haluaa saada huomiota kuvillaan muilta nuorilta, koska se on heidän tapansa käsitellä omia kauneus- tai elämäntilannetta. Joillekin sanat voi olla paljon tärkeämmässä roolissa kuin hymiöt, koska he haluavat kuulla positiivisia asioita itsestään. Joillekin tykkäykset on isompi asia, koska he haluavat kuulua joukkoon. Sosiaalinen media syöttää huonoja vaikutteita, koska siellä on paljon muokattuja kuvia tai ajatuksia. Nuoret ei välttämättä osaa suodattaa sitä, mitä he näkevät. He saattaa ihannoida esimerkiksi epärealistisia kuvia, jotka saattavat tuoda vääränlaisia ajatuksia.



Itsekin olen kiusaamisen kautta kuullut negatiivisia asioita minun ulkonäköön tai luonteeseen liittyen. Kiusaaminen lähti minun kohdalla siitä, että olin kirjoittanut yhdelle pojalle kirjeen, jossa vannoin rakastavani tätä. Tuo oli se pääsyy, miksi minua alettiin kiusaamaan. Minulle sanottiin, että olen läski, ärsyttävä, ruma ja omistan riippuvat rinnat. Uskoin silloin ala-asteella sitä, mitä minulle sanottiin. Rinnoista kuulin ensimmäisen kerran yhdeltä tytöltä kahdeksannella luokalla, ja hän mainitsi minulle niistä. Sen lisäksi hän kehotti minua ostamaan rintaliivit. Hän lisäsi, että se oli kaverina sanottu. Sen jälkeen aloin hävetä omia rintoja ja mietin, miksi tämä tyttö sanoi. Minä häpesin silloin, koska käytin lasten rintaliivejä. I know.. Muutama pointti pitää kertoa: en ollut maininnut tälle tytölle mistään henkilökohtaisista asioistani (rinnoistani) ja me ei oltu kavereita ollenkaan. Kuulin hieman sen jälkeen, että tämä tyttö ja hänen äitinsä oli jutellut asiasta. Äiti oli sitä mieltä, että tyttö voi mainita minulle siitä. Oliko tämä minun mielestä oikein? EI TODELLAKAAN!! Sitä paitsi voisin väittää, että noin 90% naisista omistaa riippuvat rinnat, joten so what? En voi unohtaa sitä, kun yksi kiusaaja sanoi minulle face-to-face, että minä olen MAAILMAN rumin tyttö ikinä. Hän lisäsi, että hän tietää paljon paremman näköisiä kuin minä. Tuo kommentti oli kaikkein satuttavin ikinä, koska olin silloin niin nuori. Hänellä ei olisi ollut mitään asiaa mainita minulle tuollaisesta, koska jokainen on kaunis ja komea.


Aloin pikku hiljaa selviytyä kiusaamisesta ja sen ohella olevista asioista. Minulla on vieläkin syvät haavat mielessä. Sen takia haluaisin päästä niistä eroon ja päästä tutustumaan poikiin. Minä käyn kiusaamisen ajatuksia joka päivä läpi syvimmässä mielessä ja ne tulevat seuraamaan läpi elämän. Olen käsitellyt niitä ja olen päässyt siihen pisteeseen, että haluaisin vaan jatkaa elämää. Tietysti voisin mennä terapiaan ja käsitellä niitä, mutta ne saattaa tulla pahoina, ikävinä päivinä tai iltaisin. Olen silti selviytyjä! Haluan sen takia kannustaa kaikkia kiusattuja miettimään positiivisia puolia itsessään, koska ne auttaa paljon elämässä. Olen itse huomannut, että ei tarvitse olla täydellinen ihminen. Nuoren elämään kuuluu miettiä itseensä kohdistuvia asioita, mutta ei kannata jumiutua liikaa. Haluaisin sanoa, että sinä olet kaunis tai komea just sellaisena kuin olet. Jos joku sanoo sinulle jotain, suodata se, älä mieti sitä. Sinä et ansaitse kuulla sellaista.

Tässä oli vähän henkilökohtaisempi postaus. Ensi postaus tulee olemaan joku muu aihe kuin aihepostaus. Luulen, että teen tämän hetkisistä tuotteista tai asukuvapostauksen. Mietin sitä aihetta vielä, joten pitäkää silmät auki! :) Hyvää illanjatkoa teille.

2 kommenttia:

  1. Tää oli todella hyvä postaus! Harmi että jouduit pitämään liikunnasta taukoa, mutta se on kyllä ihan totta että joskus tauot tekee kuitenkin loppujen lopulta ihan hyvää. Toi oli tosi hyvin sanottu että kaikki on erilaisia, joten on tyhmää verrata itseään muihin. Ite oon aina kokenut olevani jotenkin erilainen kun muut, tai että en sovi siihen muottiin mitä kaikki nuoret ovat, mutta tää postaus jotenkin antoi voimaa olemaan rohkeasti sellainen minkälainen on. Muakin on kiusattu ja se on jättänyt jäljet, mutta oon oppinut vähitellen että mussa ei ollut oikeasti yhtään mitään vikaa, eikä sinussakaan. :) Kiusaajat purkaa kiusaamisellaan omaa pahaa oloaan, eikä niiden kommentit määrittele sua ihmisenä. Musta on tosi kivaa kun jaksat tehdä näin positiivisia postauksia aina, ja oon huomannut että nyt lähiaikoina nää on mun mielestä huokunut vielä enemmän tällaista positiivista energiaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Awww.. Kiitti paljon kommentista,ja sait minut hyvälle mielelle. Teen postauksia sen takia, että voisin kehittyä kirjoittajana ja puhua rohkeasti vähän vaikeammista asioista. Kiva kuulla, että nämä postaukset on huokunut positiivista energiaa. :)

      Poista

Kamera: Canon 500D EOS
Objetiivit: Canonin oma objektiivi - Canon EFS 18-55mm
Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

Kiitos kun jaksoit kommentoida postaukseeni! <3 :)