25.4.2015

world + travel = experience

Ajattelin kirjoitella oman näkemyksen matkailusta ja siitä halusta päästä ulkomaille. En ole puhunut aikaisemmin että olen ollut kolmessa maassa. Olen ollut Isossa-Britanniassa, Virossa ja Ruotsissa. Olen aina halunnut matkustaa ja tulen varmaan halumaankin. Joillekin varmaan herää kysymys, mistä sain inspiraatiota ja miksi haluan tehdä tämän postauksen. Yksi syy on se että en ole aikaisemmin puhunut tästä aiheesta ja sen takia halusin avata sen. Toinen syy on että katselin rakkaan kummitädin ja hänen työkavereiden kuvia Facebookista. He olivat Ranskassa Pariisissa ja siis ne kuvat oli niin uskomattomia, jotka minut veti puoleensa. Kolmas syy voisi olla se että ensi keväänä minä pääsen matkustaa johonkin maahan jossa haluaisin käydä kun olen saanut kaikki kirjoitukset kuntoon ja on kiva päästä muualle vähäksi aikaa. Saatan vähän hyppiä aiheesta toiseen, mutta yritän mahdollisimman vähän hyppiä.

Oma näkemys matkailusta. Matkustaminen on aina niin kivaa ja jännittävää, mutta toisaalta siinä on huonot puolet. Äkkiseltään tulee mieleen raha ja matkustamisen vaikutukset luontoon, mutta voisin löytää jonkun tavan korvata luonnolle sen mitä olen tehnyt lentokoneella tai junalla. Esimerkiksi istuttaa kasveja tai tehdä hyötypuutarhaa, joka auttaa ilman vaihtuvuutta ja sitä että ilma pysyy raikkaana. Raha on se joka jokaista ihmistä vaivaa. Eli riittääkö mun rahat tähän jos minä teen tämän ostoksen vai pitääkö minun tehdä joku suunnitelma matkaa varten? Jos haluaa että rahaa on riittävästi matkalla, niin kannattaa hyvissä ajoin aloittaa säästäminen, niin kuin minä olen jo aloittanut. Tietty sitten matkustamisessa on hyvät puolet, olisi pitänyt niistä aloittaa, heh! :D Hyvät puolet matkustamisessa tulee ruoka, kulttuuri, ihmiset, shoppailu ulkomailla ja nähtävyydet. Minulle tulee heti mieleen Ison-Britannian reissu. Ruoka saattoi olla jossain paikoissa vain Fish&Chipsejä ja jossain paikoissa oli ihan tavallista ruokaa. Ihmiset oli todella ystävällisiä. Kulttuuri oli aivan erilainen kuin Suomen kulttuuri. Esimerkiksi liikenne on siellä todella erilainen kuin täällä Suomessa. Nähtävyydet siellä oli aivan huikeita. Miettikää, teidän edessänne on nummet ja ihanat metsät. Eri sävyisiä vihreitä, tummaa vihreää ja vaaleaa vihreää. Nummet ovat aivan uskomattomia, mutta todella tuulisia paikkoja, sen voin sanoa. :D Kun ajelimme sinne Whitbyhyyn, me ajelimme nummeilla ja metsien pikkuteitä. Se oli aivan uskomaton kokemus, ja se tulee aika harvoin mieleen. Siitä tuli mieleen että olimme viime kevään ennen koulun loppumista Nuuksiossa. Se vihreyden määrä oli aivan uskomaton joten se jäi myös mieleen. Matkustaminen on ylipäätään hauskaa kun voi kokea sen perheen tai ystävien kanssa. Kun me oltiin pieniä naperoita veljen kanssa, niin me matkustettiin paljon Suomen sisällä. Käytiin Kaskisilla, Ähtärissä, Yyterissä, Kouvolassa, Savonlinnassa, Mikkelissä, Liperissä ja Joensuussa. Haluaisin mennä katsomaan näitä joitakin paikkoja uudelleen ja nähdä miten ne on muuttunut.

Haluaisin kokea erilaisia kulttuureja ja nähdä maailmaa. Haluaisin mennä Los Angelesiin tai Lontooseen. Haluaisin esimerkiksi asua siellä muutaman kuukauden ja tulla sitten Suomeen. Tykkään Suomesta, koska siihen vaikuttaa niin moni asia. En kyllä jättäisi omaa perhettä, sukulaisia tai ystäviä yksin tänne. Minusta on todella kiva matkustaa ulkomaille, mutta on todella mukava päästä kotiin. Muistan yhden WhatsAppissa olevan ryhmäkeskustelun aikoinaan, jossa yksi vaan totesi että kun sinä muutat LA:in, saat hienon talon ja se on meren rannalla. Minä taisin sanoa siihen että ei se välttämättä toteudu. Oliko siinä vielä se että halusin Danielin tulevan sinne ja asuvan mun kanssa? :D Mutta ei kukaan voi tietää tulevaisuudesta mitään, elämä on yllätyksellistä. Tällä hetkellä en millään usko että muuttaisin loppuelämäksi ulkomaille, mutta who knows?

Niin kuin mainitsin postauksen alussa että minä lähden jonnekin kun olen saanut kirjoitukset kuntoon. Olen alkanut säästämään siihen matkaan shoppailurahaa ja nyt olen saanut n. 200 € kasaan. Vielä tulee muutama satasen lisää. Äidin kanssa ollaan mietitty muutamia paikkoja mihin me kummatkin haluttaisiin. Rooma, Madrid, Pariisi tai Barcelona on ne kaupungit mihin haluttaisiin mennä. Haluaisin mennä Lontooseen, ja niin kuin äitikin, mutta toisaalta me käytiin Isossa-Britanniassa näissä kaupunkeissa Yorkissa, Manchesterissa ja Whitbyssä. Mutta toivottavasti se tulee ennen sitä matkaa selville.

Toivottavasti tykkäsitte postauksesta! Laittakaa ihmeessä kommentteihin mitä piditte tästä postauksesta ja kertokaa ihmeessä missä te olette käyneet. Voisitte myös kertoa omia matkailukokemuksia, koska niitä on todella kiva lukea niin kuin on aina mukava saada kommentteja ylipäätään. Sen verran voin sanoa ensi viikosta, että minulla ei ole mitään ihmeellistä. Olen suunnitellut sellaista että teen itse leipää ja voisin laittaa tänne ohjeen siitä. Tietty kuvien kera. :) Käyn salilla ja ihan perusarkea. Toivon että teillä on oikein kiva viikonloppu. :) We'll see next blog post!

6 kommenttia:

  1. Moi vaan!
    Kuulostaa hyviltä noi suunnitelmat. Mä oon käyny lähinnä tollasissa ranta turisti kohteissa. Ne on kyllä ollut tosi ihania reissuja, mutta oli tosi kiva päästä joku kesä ihan kaupunkilomalle! :)
    Ei nyt ihan liity aiheeseen tämä, mutta kun sanoit meneväsi salille, niin olisi kiva lukea millaista saliohjelmaa käytät ja että millaisia kokemuksia sinulla on salillakäymisestä ollut ja mitä haet treenaamisella :)
    mukavaa vapun odotusta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäiseksi kiitän kommentistasi! <3 Niin, rantaturistikohteet voi olla myös aika kivoja paikkoja. :) Nyt on pakko sanoa että en ole vielä saanut omaa ohjelmaa käyttöön. Isä halusi että käyn muutaman kerran omaa vanhaa ohjelmaa, koska pitää saada vähän tuntumaa siitä kuntosalitreenaaamisesta. Voin tietty tehdä sellaisen postauksen, jos kiinnostaisi.

      Hyvää vapunodotusta sinullekin! :)

      Poista
    2. Okei! :)
      joo tottakai sellaistakin olisi kiva lukea! :)
      muutenkin täytyy sanoa että sinulla tuntuu olevan rento meininki ja ote elämään minkä takia blogisi miellyttää meitä lukijoita! :)

      Poista
    3. Ai kiitos kommentista! En ole itse huomannut tuollaista puolta että minulla olisi rento meininki ja ote elämään. :D Olen aika stressaaja persoona, mutta kyllä huomaan tietyllä tavalla rentoa meininkiä. :)

      Poista
  2. Kivoja suunnitelmia! :) Mä tein pari vkoa sitten postauksen Nycistä, Miamista ja Chicagosta, jos kiinnostaa käydä lukemassa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi! Ja käyn ihmeessä lukemassa ne! :)

      Poista

Kamera: Canon 500D EOS
Objetiivit: Canonin oma objektiivi - Canon EFS 18-55mm
Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

Kiitos kun jaksoit kommentoida postaukseeni! <3 :)