8.3.2014

Hyvinvoinnin merkitys minun elämässäni tällä hetkellä.. :)

Hei, tänään olisi tarkoitus puhua teille hyvinvoinnista ja ylipäätään mitä hyvinvointiin kuuluu. Hyvinvointi on hyvin monimuotoinen asia, mutta mitä minä olen huomannut muutosta omassa hyvinvoinnissani. Hyvinvointihan lähtee neljästä ihan simppeleistä asioista.

1. Liikunta (voi olla kuntosali, pyöräily, ryhmäliikunnat tai mikä tahansa laji, mistä itse pidät) 

2. Ruoka (terveellinen ruokavalio, mutta välillä saa ja pitääkin ottaa vähän ei-terveellistä, mutta kunhan siitä ei tule tapaa) 

3. Veden juonti (AIVAN TÄRKEÄ ASIA!!! Kerron myöhemmin miksi.) 

4. Uni (Unenlaatu tulee näistä edellä mainituista mukana) 

+ 5. lisäravinteet esim D-vitamiinia 

Nyt on pakko sanoa omasta kokemuksesta näinä kolmen viimeisen viikon jälkeen että hitto vieköön miten ylpeä minä olen itsestäni!!! Aloitetaan liikunnasta, ennen kuin lähdin silloin hiihtolomalla kuntosalille, niin en jaksanut liikkua kauheasti. Mikä on aika noloa, koska kyllä näin nuoren tytön pitäisi jaksaa liikkua joka päivä. Minä en yläasteella käynyt ulkona kuin muutamia kertoja, en jaksanut lähteä mihinkään kun pääsin kotiin. Mutta kun hiihtolomalla kävin salilla, niin nyt on käyty ainakin kolme viikkoa salilla + kävelty. Mutta menneet on menneitä, ja nyt tulevaisuutta kohti!! :)

Ruuasta haluan sanoa että minä olen meidän perheen vihannessyöppö.. :D Kun meillä on vaikkapa kirsikkatomaatteja kaksi pakettia, niin syön sen toisen paketin kokonaan... Hehe..  Mutta vihanneksethan on hyviä, eikö niin? En väitä että syön vaan vihanneksia ja mitä terveelliseen ruokaan kuuluu. Syön tietty makeaa, hampurilaisia tai pizzaa. Esim tällä viikolla söin yhden pizzan, koska veljenikin söi pizzaa, teki mieli. Mutta nyt kun ensi viikko starttaa käyntiin, niin rupean tekemään itse terveellisempiä vaihtoehtoja makealle, koska olen herkkupeppu.. :) Tykkään makeasta, vaikkapa karkista. Muuten karkkia en ole syönyt joulun jälkeen, mutta olen syönyt esim amerikkalaista juustokakkua, jonka äitini on tehnyt muutama päivä sitten.. Mmmm... Se oli hyvää.. 

Veden juonti on aivan tärkeää, koska se pistää aineenvaihdunnan hyrräämään. Olen viime viikolla juonut varmaan yli 10 litraa vettä, en osaa laskea miten paljon. Ei ihan 10 litraa, mutta aika paljon.  Kun menette salille, niin ottakaa hyvät ihmiset se juomapullo mukaan, koska ei voi tietää että tekee mieli ottaa vettä ja ottaa vettä ja ottaa vettä.. Tänään muuten huomasin että vesi maistuu hyvälle, se kuulostaa aika oudolle. Myönnän että tällä viikolla en ole juonut kauheasti vettä, koska ei tehnyt mieli. Mutta nyt on pakko otettava, koska muuten aineenvaihdunta ei toimi. Olen huomannut salilla ollessani sen että ei tarvii enää tehdä kuin muutama liikesarja, niin olen ihan hiessä. Ennen piti tehdä niin monta liikesarjaa, että tuli hiki. Aineenvaihdunta on päässyt valloilleen.

Uni.. Uni on tärkeä ihmiselle, koska seuraava päivä tuntuu aina niin hyvältä. Aikaisemmin unta en ole saanut niin nopeasti, mutta nykyään minä nukahdan kuin vauva. Ei mene enää kahta tuntia että saisin unta. :) Olen huomannut että jos syöt liikaa vaikkapa illallisella, ja vielä syöt iltapalaa, niin sinulle tulee ähky olo ja se pitää hereillä. On kokemusta, joten syö illallisella yksi annos. Sen jälkeen et enää ota lisää ja jos tuntuu että tuntuu vatsan pohjalla tyhjä tunne, niin ota omena. Iltapalana kannattaa ottaa proteiinipitoinen annos, vaikkapa rahkaa, banaania, omenaa ja makeutusainetta. Jos on raejuustoa, niin sitä vähän mukaan. Minä olen tykännyt syödä sitä iltapalana.

Ehkä yksi asia, jonka voi olla lisänä. Eli lisäravinteet. Minä olen aika huono ottamaan mitään D-vitamiinia tai rauta"lääkettä". Mutta olen parantanut tapani, nyt olen kahden viikon ajan syönyt D-vitamiinia ja Vital Pro (Vogel). Ja olen ruvennut käyttämään myös rautapitoista"lääkettä". Ja kalanmaksaöljyä. Nyt olisi tarkoitus syödä nämä loppuun asti ja ostaa lisää. :)

Nyt kiteytän tähän muutamia asioita, mitä olen huomannut muutosta arjessani. Olen oppinut arvostamaan enemmän kaikkia hetkiä, vaikka olisikin paha päivä, niin arvostan silti. Olen oppinut arvostamaan ympäröivää maailmaa, koska perhe, ystävät ja sukulaiset on minulle tärkeitä ja tietysti luonto. Kun liikun, niin siitä tulee aivan mahtava fiilis. Kun teen vaikkapa kovaa treeniä, on niin niin niin hyvä mieli. :) Kun syö terveellistä, mutta hyvää ruokaa, niin tietää että syö hyvin. Yksi ehkä minulle huomatuin asia on se että ei kannata ottaa stressiä mistään, koska se altistaa ihan kaikkeen. Joten yrittäkää pitää se stressintaso aika matalalla. Minä yritän sitä tehdä. Niin tässä oli minun mitä olen huomannut muutosta arjessa, ja toivon että tekin innostuitte!! :)

Tänään kävin pyöräilemässä, koska täällä missä asun, niin ei ole lunta. Ei siis yhtään lunta.. Olisi kuin kevät. Olisi kiva että olisi lunta, koska pääsisi hiihtää. Mutta on pakko hyväksyä tämä ja antaa kevät tulla. :) Minä voisin jaaritella lumen olemattomuudesta, koska lumi on ollut Suomen yksi tärkeimmistä vuodenajoista ennen kevättä ja kesää. Toivotaan että ensi vuoden talvena pääsisi hiihtää. :) 

Toivottavasti tykkäsitte tästä postauksesta, ja toivon että teihin tuli innostusta lähteä liikkumaan. Tiedän että kaikki pystyy tekemään sen, kunhan vaan päättää sen. Minäkin päätin ja olen jo melkein kuukauden jälkeen aivan innoissani, mitä kevät ja kesä tuo tullessaan. Aion jatkaa tästä eteenpäin ja purskuttaa, koska liikunta tekee minut hyvälle mielelle. :) Minä tästä lähden kylpyyn nauttimaan ihanasta hetkestä ja ehkä kasvonaamiota naamaan. Nautitaan tästä ihanasta illasta, ei mietitä mitään koulujuttuja. Olisi pitänyt tänään aloittaa uskonnon essee, mutta huomenna aloitan ja teen sen ennen sitä aikarajaa. Koska se on paljon helpompaa, kuin jättää ihan viime tinkalle. :) Adiós y hasta la vista, amigos!!! <3 Osaan vieläkin kahden ja puolen vuoden jälkeen espanjaa.. Nyt moi.. <3 

P.S. Huomaatte alhaalla päin kuvan missä on minun yleimmät treenivaatteet ja mitä siihen kuuluu. Kännykkää tarvitsen sen takia että voin laittaa siihen mitä olen tehnyt salilla.

P.S.S. Huomaatte tuotteen, jonka sain hiihtolomalla kun oltiin äidin kanssa kaupungilla ja oltiin leffassa silloin. Tuo tuoksuu miehiseltä, vaikka on minttutee-tuoksuinen. Mutta se tuoksuu miehelle, kuulostaa aivan tyhmältä, mutta oma mielipide on se. :)






2 kommenttia:

Kamera: Canon 500D EOS
Objetiivit: Canonin oma objektiivi - Canon EFS 18-55mm
Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

Kiitos kun jaksoit kommentoida postaukseeni! <3 :)