5.9.2013

Lukihäiriö ja kuulovamma - ajatuksia siitä

Minulle oppiminen on ihanaa, koska kun tajuaa jonkun asian, niin sitten ymmärtää sen todella hyvin. Minulle oppiminen on hidasta, koska minulla on tietty kuulovamma ja lievä lukihäiriö. Minua on tutkittu esim kuulokeskuksessa miten minä ymmärrän ja olenko minä nopea lukemaan. Siinä oli monta testiä mukana, joihin minun oli pakko tehdä ennen kuin voitiin tehdä suunnitelma lukiota varten. Minulla oli ylä-asteella ennen lukioon tuloa pari sellaista testiä. Yksi testi oli sellainen missä minun pitäisi kertoa omin sanoin mitä se neuropsykologi kertoi minulle. Toisessa testissä minun oli tehtävä sama kuvio kuin siinä kuvassa. Mutta kummiskin en osannut tehdä niin nopeasti sen sama kuvio-jutun. Ja muutenkin ne testi vaan kertoo minkälainen oppija olen. On oletettu että minun lukemisvaikeus tulee tämän kuulovamman takia. Se ei estä minua kirjoittamasta ylioppilaaksi, se on vaan hidaste, mutta ei este.

Nuo ovat minun kuulolaitteeni. Käytetty aikaisemminkin.




Minulla kehitys on ollut todella hidasta esim puheessa ja ymmärtämisessä. Minä tässä muutama päivä sitten lueskelin vanhoja papereita missä kerrottiin, miten esim minä puhun ja miten on minun puhe on kehittynyt. Minulle tuli sellainen olo, että olenhan minä kehittynyt todella paljon verrattuna 6-vuotiaana, kun puhuin niin hassusti kuten ratkapapu eli katkarapu tai maanantaimakkara eli lauantaimakkara. Siinä puhuttiin myös siitä miten lyhytjänteinen olen, tai miten minä petyn aina jos ei onnistu joku tai vastaavaa. Minulla on edelleenkin tuollainen ärsyttävä vaiva. Haluaisin päästä siitä eroon, mutta miten pääsisin siitä eroon. Mutta olen kehittynyt todella paljon kaikissa osa-alueissa.

Minun mielestä se oppiminen on hyvä asia, mutta se että vertaa johonkin toiseen ihmiseen. Se on paha ongelma, varsinkin itselläni. Minä aina vertaan toisia omia tuloksiani tai sitä kun joku saa hyvän numeron, minä en saa mitään hyvää numeroa. Vaikka olisin tehnyt hirveesti töitä sen eteen. Minulla on ollut ala-asteella ajatusmalli että minä saan hyviä numeroita ja minä olen hyvä kaikessa, mutta huomasin aivan pian kun minä olin koulussa, niin en olekaan niin hyvä mitä mun mieli sanoo. Olen varmaan muutamia kertoja saanut jostain kokeesta 9 ja taisin saada yhdestä matikan kokeesta 10. Välillä minusta tuntuu että en saa ikinä hyvää mieltä, vaikka olisin tehnyt töitä sen eteen. Minulle esim äidinkieli on kiva aine, mutta se että olen jotenkin tuntenut itseni täydeksi nollaksi, kun saan esim kokeesta 6 tai 5. Vaikka olisinkin tehnyt kaikki hommat tehtyä hyvin ja yrittänyt kysyä opettajalta apua johonkin asiaan. Mutta tiedän että ei kukaan ole kaikissa hyvä, mutta minulle se on jotenkin niin sellainen vaikea asia mitä en voi ymmärtää. 
 

Käytetty aikaisemmin kuva


Toivottavasti tämä jotenkin avarsi maailmaa jotenkin. Minulle tämä merkitsee todella paljon, koska minusta tuntuu että joku estää minua saamasta mitä haluan. Tämä on varmaan kaikille tuttu fiilis, kun ei onnistu mikään ja tuntuu että haluaisi antaa periksi. Minulla on ollut lukiossa moneen otteeseen että haluaisin vaan heittää rätti kehään, mutta en nyt suostu antamaan ihan helpolla periksi. Minun vaan pitää heittää enemmän löylyä kiukaalle, koska haluan menestyä esim äidinkielessä. Kaikki äidinkielen opettajat jotka ovat opettaneet minua, niin ovat sanoneet että minun pitäisi lukea enemmän ja kirjoittaa enemmän. Niin, kirjoittaa ja lukea... Juuu.. Minulle se on vaikeaa ainakin kouluaikana, koska pitäisi lukea kirjallisuutta tai blogeja, myös koulukirjoja.  


Käytetty aikaisemminkin kuva




Onko teillä mitään lukuvinkkejä olemassa? Jotain kirjoja joita voisitte suositella minulle. Minä tykkään lukea fantasia/nuorten kirjoja. Mutta olen aina avoin kaikille kirjoille. 

Onko teillä mitään myös kirjoittamisehdotuksia? Haluaisin tietää mitä te haluatte, että kirjoitan? Haluatteko että kirjoitan tällaisia "romaaneja" vai lyhyitä, ytimekkäitä postauksia
Kommentoikaa tähän kommenttilaatikkoon! Ihan rohkeasti vaan! Aika on rajallinen määrä, mutta haluaisin tietty toteuttaa kaikki ne ideat mitä te kerrotte. Voi olla erilaisia aiheita kuten esim. päiväni-postaus tai miten minä opiskelen?  Minun pitää vaikka suunnitella miten minä sen teen. Koska en voi sulkea lukiota kokonaan. 

Hyvää syksyn alkua kaikille! Nauttikaahan kaikki syksystä, koska syksy on täydellinen aika. :) 

2 kommenttia:

  1. Täällä kirjoittaa kohtalotoverisi! Myös kuulovamman omaava kohta 18vuotias tyttö! :) Ihanaa että kerrot avoimesti kuulovammasta, minulle se on ollut vaikeaa, sillä olen joutunut kiusatuksi asian vuoksi. Olen kuulovammainen, mutta en mikään ihan vammavammainen. Toivottavasti tutustut blogiini! http://lifelovemusic-anskuheyhey.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, toivottavasti tämä auttoi sinua jollain tavalla miettimään omaa kuulovammaa. Olen pahoillani, mitä sinä jouduit kokemaan. Onhan minuakin syrjitty, mutta minä en ole enää lukiossa syrjitty. Et todellakaan ole mikään vammavammainen, vaan ihminen jolla on vaikea kuulla kaikkia sanoja. :) Olisi kiva että postaisit enemmän. :) Hyvää syksyä sinulle! :)

      Poista

Kamera: Canon 500D EOS
Objetiivit: Canonin oma objektiivi - Canon EFS 18-55mm
Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

Kiitos kun jaksoit kommentoida postaukseeni! <3 :)