2.9.2012

Kuulovammainen koulussa

Tänään postauksen aihe miten rankkaa tämä kuulovammaisuus koulussa?

Olen joutunut taistelemaan ja sanomaan tuhat kertaa opettajille että miten rankkaa tämä on! Olen aina päivän jälkeen ihan poikki. Olen joutunut kirjoittamaan, keskustelemaan, kuuntelemaan tarkkaan, kestämään kaiken luokassa olevan metelin jne. Se turhauttaa minua kuulovammaisena ja ihmisenä, koska kaikki on raskasta! Minua ärsytti se kun oppilaat ei kuunnellut opettajaa eikä välittänyt mistään. Ja koko ryhmä oli ihan sekaisin. Minulle tuli korvat kipeiksi jos siellä meni meteli niin kovaksi että ei pysty olemaan, sitten jouduin luokan ulkopuolelle. Eikä se ollut kivaa. Minulle tuli joskus pää kipeeksi ja silti olin koulussa vaikka särki päätä.
www.weheartit.com
Olen joka päivä miettinyt että miten tästä selvitään hyvin! Olen selvinnyt todella hyvin enkä kaipaa sinne enää.

(c) Jenny 
Jos kysyy minulta että mikä on selviytymiskeino päästä peruskoulusta hyvin arvosanoin!
Vastasin tällä tavalla: 

1.Tee itsellesi tavoitteet
2.Ole itsellesi armollinen
3.Puhu jollekin tärkeälle henkilölle, koska saat purettua omaa suuttumusta.
4. Mene kertomaan sinun ryhmälle tai luokalle että sinulla on kuulovamma.

Pari vinkkiä kuulovammaisen huomionottamiseen:
  1. Ole aina kuulovammaisen edessä äläkä peitä omaan suuta! Jos peität oman suun niin kuulovammainen ei ymmärrä eikä näe sinun huuliota.
  2. Suussa ei saisi olla mitään kun puhut, koska se puhe ei ole selvä!
  3. Jos sanot takaapäin jotain kuulovammaiselle niin hän ei kuule sinun ääntäsi. Joten kosketa olkapäälle niin hän kääntyy!

     Onko teidän mielestä oikein ottaa asia näkyviin kuin taas salata koulussa tai ylipäätänsä? Vai onko se jotenkin hävettävä juttu teidän mielestä? Minä itse olen sitä mieltä että jos on ihan näkyvä esine päällä, niin pitäisi kertoa muillekin! 


4 kommenttia:

  1. Hei! Satuin lukemaan profiiliasi ja pakko kysyä, että käytätkö apuvälineitä ollenkaan? :) Itse opiskelen yliopistossa ja siellä on saleja, joissa istuu parhaimmillaan satoja ihmisiä. Itse käytän opettajan kaulalle laitettavaa FM-laitetta.

    Oletko koskaan ollut/harkinnut meneväsi kuuloliiton/NUTO:n tapahtumiin? :) Vertaisseuraa on aina kiva saada ja asiaa ei kannata jäädä yksin miettimään. Apua saa aina, kunhan kysyy :)

    Terv.
    Matti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, käytän esim tällä hetkellä kirjoitustulkkia. Onhan minulla kotona FM-laite, mutta en käytä nyt, koska kokeilen minkälainen äänenkäyttö opettajilla on. Olen huomannut että opettajilla on aika hyvä äänenkäyttö.

      Olen miettinyt, mutta en ole ihan varma. Minä en kyllä sitä mieti itsekseni, vaan puhun sukulaisen kanssa siitä. Joo, kyllä tiedän että saa pyytää.

      Poista
  2. Moi!

    Pakko kommentoida ja kertoa, että kiva löytää kaltaiseni täällä! Itsekin olen kuulovammainen (suoraan sanottuna vihaan sitä termiä, joten mieluummin kuulorajoitteinen). Käytin ennen paljon kuulolaitteita ja FM-laitetta apuna enkä osannut viittoa, mutta niistä ei ollut hyötyä sillä minulla oli todella vaikea keskittyä opiskeluun. Jouduin tuijottamaan ihmisten huulia pystyäkseni seuraamaan tilanteita, mutta oli niin epämukavaa ja siedettävää, kun en kuitenkaan pysty ymmärtämään 100%. Minua oli kiusattu oman kuulouden vuoksi. Minulla oli identiteettikriisi tämän takia, kunnes tapasin leirin kautta sattumalta viittomakielisiä. Tutustuin heihin ja totesin heti, että he ovat juuri ne henkilöt, joita kaipaan rinnalleni elämältäni. He antavat minulle paljon vertaistukea, sillä moni heistäkin kokee tällaisia tilanteita samoin. Niimpä aloin liittymään viittomakielisten yhteisöön ja siitä lähti rikas elämä: viittomakieli tuo minulle paljon rikkautta, sillä se antaa minulle kuuluvan kielen, kulttuurin, historian ja yhteisön. Viittomakielen yhteydessä maailmani avartaa entistä enemmän. Olen saanut paljon hyviä ystäviä myös maailmalta, jopa Australiasta asti. Avasin silmät, ja opin hyväksymään itseni kuuroksi ja olen erittäin, erittäin ylpeä itsestäni.

    Suosittelen lämpimästi sinua löytämään itsellesi vertaistuen. Jospa johonkin viittomakielisten tapahtumaan, jos on kiinnostusta/rohkeutta? :)

    Jos olet utelias tietämään minusta hieman enemmän, tule käymään blogissani!

    Terv. Liisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, voisin mä yrittää, mutta katsotaan! Vie lukio vähän voimia ja näin!

      Kävin katsomassa ja vaikutti ihan kivalta blogilta!

      Poista

Kamera: Canon 500D EOS
Objetiivit: Canonin oma objektiivi - Canon EFS 18-55mm
Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

Kiitos kun jaksoit kommentoida postaukseeni! <3 :)